Stanovení prodejní ceny
Nezbytnou součástí přípravy společnosti k prodeji je stanovení prodejní ceny. Velice často slýcháme od prodávajících věty jako: „Firma má pro toho, kdo ji koupí, veliký potenciál“, „Firma šlape, ale já nemám čas se jí věnovat“ nebo „Kdybych byl mladší, tak bych dělal úplně jiné obraty“ apod.
Ve skrytu duše tak prodávající čekají, že jim investor za „tento potenciál“ a „vyšší obraty“ zaplatí (a to i přesto, že společnost nemá žádné cennější know-how, chybí jí schopní zaměstnanci nebo nemá dostatek kontraktů).
Vyřčená představa prodávajících o hodnotě jeho společnosti je tak absolutně nerealistická.
Prodávající by měli mít na paměti, že investora budou zajímat pouze budoucí výsledky, nikoliv výsledky za minulá období (na základě kterých provede pouze svoje aktuální ocenění společnosti, aby mohl předložit nezávaznou nabídku).
O faktorech, které ovlivňují prodejní cenu, jsme již psali v minulém článku.
Poznámka na závěr:
Absolvovali jsme několik jednání s prodávajícími, jejichž představa o ceně byla už na první pohled nerealistická (kolísající výnosy, nízká ziskovost, vysoká zadluženost). Proto, aby se ujistili ve své představě, nechali si soudním znalcem vypracovat odhad hodnoty společnosti.
Výsledná hodnota nedosahovala ani 20 % jejich vlastní představy o ceně!