Faktory ovlivňující cenu při prodeji firmy
O hodnotě firmy jsme psali v minulém článku. Dnes se podíváme na to, které faktory ovlivňují cenu prodeje firmy.
Cena vychází vždy z aktuálního stavu společnosti.
Svoji roli hraje i obor, ve kterém firma působí. Významnými aktivy společnosti jsou značka, produkt (popř. nabízená služba), know-how, používané technologie, kvalifikovaní zaměstnanci, zákazníci, podíl na trhu či dlouhodobé smlouvy. Důležitými faktory jsou hospodářské výsledky a ziskovost, reálný byznys plán a možnost dalšího růstu společnosti.
Negativními faktory, které ovlivňují cenu prodávané společnosti, jsou hrozící soudní spory, nedobytné pohledávky, ručení za úvěry, optimalizace v účetních výkazech a další.
Cenu firmy není možné stanovit pouze na základě ekonomických výsledků a hospodářských ukazatelů. Investora zajímají především výsledky, kterých bude firma dosahovat v budoucnu, a s tím spojená návratnost jeho investice.
Zájemci o prodej firmy si často nechávají vypracovat posudek znalce. Výsledná částka je však pouze odhadovanou hodnotou. Mnohem důležitější je nezávislý a objektivní pohled na firmu očima člověka, který se ve vysoce konkurenčním prostředí nákupu a prodeje firem pohybuje, a který definuje cenové rozpětí, ve kterém by se mohla pohybovat prodejní cena.
Konečnou cenu Vám ukáže až nabídka reálných zájemců o vaši firmu a investorů.